woensdag 8 oktober 2008

Tadeusz

Zoontje Tadeusz is natuurlijk mijn geliefkoosde onderwerp voor de camera. Maar dat betekent niet dat de foto's altijd zo goed zijn. Het oog van de moeder kijkt immers anders dan het oog van de fotograaf in mij. Maar ik kan wel oefenen. Ook met de bewerkingen. (Ik kreeg trouwens een tijd geleden een stokje van Feb - Frederik Baert - waarbij je voor-en- na-bewerking-foto's laat zien. Ik ben dit niet vergeten, ik ga er binnenkort werk van maken!) Ik probeer ook al een tijdje een eenvoudige kader rond foto's te maken in photoshop elements 6, maar dat lukt me toch niet zo goed.

In ieder geval is Tadeusz vandaag nog eens voor mijn lens gaan zitten. En ik vond 'm weer opmerkelijk fotogeniek. Jammer van het harde wit, rechtsonder... En echt scherp zijn de foto's ook niet.

7 opmerkingen:

Anoniem zei

Don Tadeusz.. die onderste.

Anoniem zei

haha, die laatste foto
nu nog een pint bier en de afstandsbediening

wat bedoel je eigenlijk met een eenvoudig kader?

Anoniem zei

Laatste vind ik ook een mooie, dat floue mag wel voor kinderen.
Voor kadertjes maken in Photoshop (via Canvas size als ik me niet vergis). Zelf gebruik ik Bordermaker eeng gratis programmaatje waar je je afgewerkte foto doorjaagt en klaar is kees.

Anoniem zei

Hij is übercute!

Anoniem zei

Mooi!! :-)

Carola Rummens zei

Ja die laatste is het meneertje he. Heel mooi. Maar die eerste heb ik even in het groot bekeken en die is wel degelijk scherp, maar niet op de goede plaats. Ik vraag me af hoe jij je autofocus punten hebt staan.Ik heb er 9, hoeveel de 40D heeft weet ik niet. Maar je kan kiezen om alle autofucus punten aan te laten staan of slechts een. Dat kan dan de middelste zijn, maar je kan ook de meest linkse of rechtse etc. kiezen. Ik heb eigenlijk altijd mijn autofucus op het middelste punt staan. Als je de 9 punten aan laat staan bepaalt de camera zelf welk punt hij scherp gaat stellen. Hij heeft denk ik in de eerste foto het meest dichtbije punt genomen en dat is de muts van tadeusz. Stel met een punt scherp op de ogen en kadreer daarna met de ontspanknop nog half ingedrukt, en misschien gaat het dan beter?

ysabel zei

@ steven: inderdaad de afstandsbediening nog en hij regeert de wereld. Ik hoop dat hij die pint nog even uitstelt.

@ febsblog: merci voor de tip! ik ga het proberen. Zoiets heb ik nodig!

@ Caro: ik heb mijn negenpuntenscherpstelling al een hel tijd geleden afgezet. Ik werd er gek van. Maar dat betekent lang niet altijd dat ik goed scherpstel. Ik heb het ook nog moeilijk met mijn lichtinstellingen. En dan let ik niet goed meer op. Bovendien wil ik vaak veel te snel zijn. En Tadeusz die blijft ook niet zo lang schattig zitten waardoor ik raprap foto's maak. Da's niet zo heel slim van mij... Maar wel bedankt! Hopelijk blijf je dat soort tips wel geven!