woensdag 24 september 2008

Vernaaid en gestikt

Sinds begin september ben ik dus naar de naailes aan het gaan. Ik en naaien, het lijkt voor zij die mij kennen een grappige combinatie. Ik vond het zelf al gek dat ik zou gaan naaien.

Maar ik vind het fantastisch. Het is gewoon echt geweldig! Als je naar je eigen associaties bij het woord 'stikken' of 'naaien' kijkt, dan zijn het volgens mij vaak negatieve associaties. Bij mij was het: duf, saai, prutserijen, stoffig, enz. Nu ik het doe vind ik het: spannend, creatief, plezant en de tijd gaat veel te snel.

We moeten een soort strandzak maken als eerste opdracht. Ik ben stof gaan kopen (zo'n stoffenwinkel, dat is al een ervaring op zich), en dat was al erg moeilijk. Zoveel keuze, zoveel mogelijkheden! Ik word al helemaal vrolijk als ik denk aan het mogelijke resultaat. Ik ben nu al trots... Ik vind het ook een leuk lokaaltje. Er staan achttien naaimachines en die krijgen allemaal stroom van een centrale kabel aan het plafond. De klas hangt bijgevolg vol kabels... We moeten tussendoor technieken leren stikken en dat doen we op kleine lapjes baalkatoen. Ik neem mijn werk ernstig. Mijn eerste techniekje was deze week af...

10 opmerkingen:

stijndc zei

Nog een creatieve uitlaatklep erbij.. Veel succes met de eerste opdracht. Laat dan maar eens uw resultaat zien hé.. ;)
Die eerste foto vind ik trouwens super.

Anoniem zei

Jup, die eerste vind ik ook tof. Geeft echt zo'n nostalgisch gevoel! En de twee andere zijn ook niet mis!!!!

Anoniem zei

Ik kan het alleen maar toejuichen dat iemand begint met naaien. Ik wens je ontzettend veel plezier toe. Er gaat een hele nieuwe wereld open. Ik naai nu een drietal jaar en het boeit mij elke dag meer en meer! Een echte naaiaholic ben ik aan het worden...

Anoniem zei

Ik vind naaien stom, maar je blog lezen leuk. Ook goed? En van foto's ken ik niets, maar ik vind ze altijd mooi (en ik denk het photoshoppen ondertussen nog even weg, daar geraak ik ook wel weer over)

Anoniem zei

zou dat ook wel willen kunnen. Kan ik mijn kostuums voor carnaval zelf maken of broeken e.d. zelf inkorten. Mooie blog weeral!

JeMaMuse zei

Ysabel, twee vragen:
1. waar?
2. wanneer?
Ik ben een "autodidact" op mijn machine, dus ik stik gordijnen en bonne-femmekes en verstel broeken, rokjes, kleedjes en dergelijke, maar ik wil het echte werk leren. Heelder tenues wil ik ineenfoefelen alleen zijn de lessen die ik gevonden heb enkel overdag... :-(

Carola Rummens zei

De titel deed het ergste vermoeden, maar dat viel goed mee achteraf. Leuk zo'n cursus en er zullen nog heel wat leuke knderkleertjes genaaid worden. Bereid je wel voor op de leeftijd dat ze geen broekje meer aan willen dat mama heeft genaaid. Dat kwam toch bij in ieder geval hard aan.
De foto van het lokaal vind ik heel speciaal. Hij had zo 5o jaar geleden genomen kunnen worden in een kleding atelier, maar het is 2008 en naaien is nog steeds populair. Heel mooi weer gegeven.

Linn zei

Voor je het weet kan je je eigen creaties dragen. Twee vriendinnen van mij doen al enkele jaren een cursus naaien en ze verbazen mij steeds weer met de mooie dingen die ze maken.

ysabel zei

@ jemamuse: in antwerpen zijn er avondlessen bij sivo op de grote steenweg. (http://www.scvo-sivo.be/) Ik ben er content van tot hiertoe. Ik ga iedere maandagavond. Voor de gevorderden zijn er allerlei modules (rok-pantalon enzo).

@ stijn: ik zal het resultaat uitgebreid fotograferen en bloggewijs aan de wereld tonen.

JeMaMuse zei

merci, merci! Ik surf er direct eens naartoe zie.... De Grote Steenwig is zowat achter mijn hoek!