zaterdag 5 juli 2008

Barbecue

Vandaag mijn dag gevuld op een alledaagse manier, maar nu mét fototoestel. Ik vind fotograferen erg moeilijk. Ik kan er nog niks van. Mijn moeder heeft een banaal digitaal 'kodakske' en zij maakt veel betere foto's dan ik. Ik heb het gevoel dat ik mijn Canon Eos 450D 'nodig heb' om op haar niveau te komen. Ik doe mijn best om bij te leren: niet te snel afdrukken; eerst goed kijken; letten op licht en schaduw, reflectie; meer stilstaan bij cadrage. Ik maak honderd foto's en er zit er maar een goede bij. Ik moet dus ook dringend leren van foto's weg te gooien. Wat niet echt goed is, moet eigenlijk direct gewist worden. Strenger zijn. Niet tot in den treure bijhoudenbijhouden. En eigenlijk zou ik mijn fototoestel altijd moeten bijhebben. Vanavond zijn we gaan eten bij mijn moeder. Barbecue. Eén - naar mijn gevoel - leuke foto gemaakt van de aubergines en de tomaten. Verder heb ik geprobeerd om nog enkele leuke plaatjes te maken. In de tuin bij mijn moeder vliegt ook nog een Indonesische 'engelheks' rond, die me fotogeniek leek.

Fotografie blijft in ieder geval wel erg leuk, vind ik. Ik wil graag het lef hebben om mensen aan te spreken om foto's van hen te maken. Nu heb ik nog veel te veel gêne. Het zou leuk zijn als ik binnenkort ook eens wat (straat)portretjes kon maken. Een leuke oefening. Zowel voor de foto's als voor de 'durf' die je ervoor moet ontwikkelen. En de mensen op straat zijn soms heerlijk om te zien. Niet de saaie dertigers die over de meir lopen en saaie koopjes doen, maar wel de oude mensen, of de figuren in de stationsbuurt.

Geen opmerkingen: